Pages

Minggu, 12 Februari 2012

Lengkap Tentang Nasi Lemak


Hidangan nasi lemak yang merupakan makanan kegemaran orang Malaysia.
Nasi lemak adalah jenis makanan khas Malaysia. Makanan ini biasa dihidangkan untuk sarapan pagi. Nasi lemak merujuk kepada nasi yang dimasak dengan menggunakan santan kelapa untuk menambah rasa gurih. Kadangkala daun pandan dimasukkan ketika nasi lemak dimasak untuk menambahkan aromanya.
Nasi lemak biasanya dihidangkan dengan telurtimunikan bilis goreng dan sambal. Tetapi kini nasi lemak dijual dengan berbagai lauk sepertidagingayamsotongudang, limpa, dan hati (lembu).
Di Jakarta nasi lemak dikenal dengan nama nasi uduk sedangkan di Jawa Tengah dengan nama sega liwet atau nasi liwet.

Daftar isi

  [sembunyikan

[sunting]Asal makanan

Nasi lemak awalnya bukanlah satu makanan sarapan sehari-hari pada umumnya. Kebiasaan memakan nasi lemak dimulai sebagai suatu bekal makanan kepada petani-petani padi maupun yang bekerja di perkebunan seperti karetkelapa sawit, sayur-sayuran dan lain-lain. Kebanyakan di Sumatera, Nasi Lemak dalam kemasan daun pisang sering dibawa sebagai bekal, karena makanan ini mampu memberi tenaga kepada mereka ini yang bekerja keras.

[sunting]Nasi lemak dan diet

Nasi lemak dikatakan tidak begitu sehat untuk dimakan sehari-hari karena dinilai tinggi kalori dan kadar lemaknya oleh pakar makanan. Bahkan kini di Malaysia nasi lemak hanya diperbolehkan dijual di sekolah-sekolah hanya dua kali seminggu untuk mencegah masalah kegemukan dan diabetes yang semakin meningkat di kalangan anak-anak.[1]

Tidak ada komentar: